Dijital Dönüşüm Teşviklerinde Endüstri 4.0 Stratejilerinin Başarı Analizi ve İyileştirme Alanları

26 Haziran 2025Yazan: Tahsin Kaya

Giriş

Dijital Dönüşüm Teşviklerinde Endüstri 4.0 Stratejilerinin Başarı Analizi ve İyileştirme AlanlarıSanayi üretiminde dijitalleşme, küresel rekabet gücünün ve sürdürülebilir kalkınmanın temel dinamiği haline gelmekteir. Türkiye, bu vizyon doğrultusunda Mayıs 2025 itibarıyla yürürlüğe giren Yeni Yatırım Teşvik Sistemi ile dijital dönüşüm yatırımlarını önceliklendirmiş, teşvik mevzuatını modernize etmiştir. Bu makalede, Endüstri 4.0 stratejilerinin yeni teşvik sistemindeki yeri ve başarısını gerçekçi yaklaşımla analiz etmektedir.

Yeni Teşvik Mevzuatında Dijital Dönüşümün Yeri

Yeni sistem, Türkiye Yüzyılı Kalkınma Hamlesi çatısı altında dijital dönüşüm, yeşil dönüşüm ve yüksek teknoloji yatırımlarını merkezine almıştır. Mevzuat, dijital yatırımları ‘öncelikli yatırım‘ statüsünde tanımlayarak bölge ayrımı olmaksızın 5. Bölge desteklerinden faydalandırmaktadır. Bu husus önemli olup İstanbul, İzmir, Bursa gibi daha 1. Bölge olup genel teşvik bölgesinde olan illerdeki tüm üreticilere bölgesel teşvikten faydalanma imkanı sunmaktadır.

Yeni teşvik sistemi dijital dönüşüm yatırımları için:

  • KDV ve gümrük vergisi muafiyeti,
  • vergi indirimi (%70’e kadar),
  • faiz/kâr payı desteği (%25),
  • makine desteği (%25 HİBE),
  • sigorta prim desteği (6. bölgede %100),
  • yatırım yeri tahsisi ve
  • zorunlu ekosistem planı

gibi teşvik imkanları sunmaktadır.

Yeni Teşvik Sisteminde Dijital Dönüşüm Başarı Kriterleri

Yeni sistemin başarısı ölçülebilir parametrelerle değerlendirilmektedir. Bunlar arasında

  • en az %30 katma değer üretimi,
  • ithalatın %70’inden fazlasının ikame edilmesi,
  • dijital olgunluk skorlarının DDX ≥ 2.5 ve SIRI ≥3.0 olması

gibi ölçütler yer almaktadır.

Yeni Teşvik Sisteminin Daha Etkili Olması için Sunulan Öneriler

Yeni teşvik sistemi: teşvik sonrası performans takibini zorunlu hale getirmemekte, DDX danışman kalitesini ve uygulama sonuçlara etkisi ölçülmemektedir. Bununla birlikte dijital dönüşüm yalın üretim teknikleriyle birlikte uygulanmasıyla ilgili bir zorunluluk/bağlayıcılık taşımamaktadır.

Yalın-Dijital Entegrasyon Zorunluluğu Önerisi

Dijital dönüşüm yatırımları;

  • İsraf Ölçümleme:Üretim süreçlerinde 7 temel israf türünün (aşırı üretim, beklemeler, taşıma vb.) dijital sensörler/AI ile gerçek zamanlı izlenmesi,
  • Kaynak Verimliliği:Enerji, hammadde ve işgücü kullanım verimliliğinin IoT verileriyle optimize edilmesi,
  • Süreç Akış Otomasyonu:Yalın ilkelerle (JIT, Kanban) uyumlu otomatik planlama sistemleri
    kriterlerini karşılamalıdır.

Dijital yatırımlar için sunulan teşvikler, yalın-dijital entegrasyon planı sunma şartıyla tahsis edilmelidir. Bu plan:

  • İsraf azaltma için kullanılacak dijital araçlar (örn: gerçek zamanlı enerji izleme sensörleri),
  • Kaynak optimizasyon algoritmalarının süreçlere entegrasyon rotası,
  • Otomasyon sistemlerinin yalın üretim akışıyla uyum analizi
    içermelidir
  • Mevcut DDX danışmanlarının yalın üretim metodolojisi sertifikası bulunması gerekmektedir.

Önerilen Yalın-Dijital Başarı Kriterleri

Kategori Kriter Minimum Değer
Dijital Olgunluk DDX Endeksi ≥ 2.5
SİRİ Endeksi ≥ 3.0
Ekonomik Etki Katma Değer Oranı ≥%30
İthalat İkame Oranı ≥%70
Yalın Verimlilik OEE (Genel Ekipman Verimliliği) ≥%85
İsraf Oranı Azalımı ≥%15

Performans Esaslı Teşvik Takip Önerisi:

Teşvik ödemeleri, yalın-dijital entegrasyon çıktılarına bağlı kademeli parametrelerle ilişkilendirilmelidir

Önerilen Hedefler

Parametre Minimum Hedef Ölçüm Mekanizması
İsraf Oranı Azalımı ≥%15 Dijital izleme raporları
OEE (Genel Ekipman Verimliliği) ≥%85 SCADA/MES sistem verileri
Stok Devir Hızı Artışı ≥%20 ERP logları

Yerli Teknoloji Kullanım Zorunluluğu Önerisi

Dijital yatırımlarda en az %50 yerli teknoloji bileşeni zorunluluğu getirilmelidir. Ekosistemin gelişmesi için yerlilik oranı zorunluluk olmalıdır.

Entegre e-Takip Sistemi Önerisi 

Tüm teşvik süreçlerinin; şeffaf bir şekilde kamuoyuna açık şekilde bağımsız değerlendirme raporlarında yer alacak şekilde dijital platform üzerinden izlenmesi sağlanmalıdır.

Sonuç

Mayıs 2025’te yürürlüğe giren Yeni Yatırım Teşvik Sistemi, Endüstri 4.0’ın gerekliliklerini destekleyen güçlü bir yasal altyapı sunmuştur. Ancak sistemin başarısı, sadece teşviklerin tahsis edilmesiyle değil; bu teşviklerin veriye dayalı, performans odaklı ve yerli teknolojiye dayalı uygulanmasıyla mümkün olacaktır.

Dijital dönüşüm yatırımları, yalın üretim teknikleriyle entegre edilerek israfın azaltılması ve kaynak kullanımının optimize edilmesi sağlanmalıdır. Bu entegrasyon, hem verimlilik artışı hem de dijital sistemlerin etkin kullanımı açısından teşviklerin sürdürülebilirliğini artıracaktır.

PKFİSTANBUL
PKF Türkiye is a member of PKF Global, the network of member firms of PKF International Limited, each of which is a separate and independent legal entity and does not accept any responsibility or liability for the actions or inactions of any individual member or correspondent firm(s).


“PKF`` and the PKF logo are registered trademarks used by PKF International Limited and member firms of the PKF Global Network. They may not be used by anyone other than a duly licensed member firm of the Network.

Eski Büyükdere Cad. Park Plaza, No: 14 Maslak İSTANBUL

PKFİSTANBUL
PKF İstanbul, PKF Global'a bağlı bir üye olup, her biri ayrı ve bağımsız hukuki bir varlık olan PKF International Limited üye firmalarının ağıdır. Her bir üye veya yazışma firmasının eylemleri veya eylemsizliği konusunda hiçbir sorumluluk veya yükümlülük kabul etmemektedir.

PKF İstanbul is a member of PKF Global, the network of member firms of PKF International Limited, each of which is a separate and independent legal entity and does not accept any responsibility or liability for the actions or inactions of any individual member or correspondent firm(s).
Eski Büyükdere Cad. Park Plaza, No: 14 Maslak İSTANBUL
HİZMETLERİMİZSizlere neler sunuyoruz?
Son Yazılar